Diagnoza ADOS-2 to klucz do odkrycia, jak możesz pomóc swojemu dziecku w jego wyjątkowym świecie. Nie pozostawaj w niepewności – zyskaj jasność i konkretne wskazówki.
Właściwa diagnoza jest pierwszym krokiem do zrozumienia i wsparcia indywidualnych potrzeb Twojego dziecka. Problemy dzieci z ASD mogą obejmować:
Zastanawiasz się, co kryje się za zachowaniem Twojego dziecka? Diagnoza ADOS-2 to nasz sposób na odkrycie tego. To nie tylko test, to głębokie zrozumienie potrzeb Twojego dziecka:
Przez zabawę i specjalne zadania analizujemy, jak dziecko nawiązuje kontakt i komunikuje się z innymi. Ta część diagnozy ADOS-2 pozwala na głębsze zrozumienie sposobów komunikacji i interakcji Twojego dziecka.
Skupiamy się na obserwacji dziecka podczas gier i zadań, aby zrozumieć jego naturalne zachowania.
Uwzględniamy powtarzalne czynności i specyficzne zainteresowania, które są kluczowe w diagnozie ASD.
Po diagnozie dostarczamy szczegółowy raport i sugestie, jak najlepiej wspierać rozwój dziecka.
Diagnoza ADOS-2 otwiera nowe możliwości zrozumienia i wsparcia dla Twojego dziecka. Oto, co możesz zyskać dzięki tej diagnozie:
Zostaw swoje dane kontaktowe w formularzu na naszej stronie lub odezwij się do nas telefonicznie
Odezwiemy się do Ciebie telefonicznie lub mailowo, aby ustalić cel i formę spotkań.
Spotkanie trwa około 2 godzin, może odbyć się zdalnie lub na żywo. Spotkanie odbywa się bez obecności dziecka. Prosimy także o dostarczenie opinii ze szkoły oraz, jeśli to możliwe, filmów pokazujących dziecko w naturalnym środowisku.
Każde spotkanie trwa 50 minut i bierze w nim udział dwóch specjalistów. Jedno spotkanie obejmuje diagnozę ADOS-2, drugie jest mniej ustrukturyzowane, służy potwierdzeniu wstępnych obserwacji i dodaniu nowych kontekstów. W wyjątkowych przypadkach może być potrzebne dodatkowe spotkanie lub obserwacja w naturalnym środowisku (szkoła, przedszkole). Czasem prosimy o dodatkowy wywiad w celu wyjaśnienia niejasności.
Zbieramy wszystkie informacje, odnosimy je do kryteriów diagnostycznych DSM-V i ICD-10/11, a następnie przygotowujemy dokument z opisem procesu diagnostycznego i zaleceniami do dalszej pracy. To trwa około dwóch tygodni.
Przekazujemy wyniki diagnozy i zalecenia. Udzielamy wsparcia w zakresie dalszych działań. Spotkanie trwa godzinę.
Możemy przygotować plan terapeutyczny, na przykład dla szkoły lub przedszkola. Jest to dodatkowo płatna usługa. Plan opiera się na umiejętnościach dziecka i celach wspierających jego rozwój.
Nasz zespół składa się z wykwalifikowanych i doświadczonych terapeutów, którzy ciągle podnoszą swoje kwalifikacje, aby zapewnić najwyższą jakość usług.
Specjalizuję się w pracy z rodzicami i dziećmi do 6 lat, oferując wsparcie w budowaniu relacji rodzinnych i rozwiązywaniu różnorodnych trudności wychowawczych.
Specjalizuję się w pracy z dziećmi przedszkolnymi, budując relacje oparte na szacunku i zaufaniu oraz stosując sprawdzone metody naukowe.
Od 20 lat wspieram rodziców w trudnościach wychowawczych i rozwijaniu kompetencji. Specjalizuję się w diagnozie zaburzeń u dzieci, w tym ADHD i problemów szkolnych.
Jako pedagog specjalny wspieram dzieci ze specjalnymi potrzebami i ich rodziny, wykorzystując ich mocne strony, by poprawić jakość wspólnego życia.
Pasjonujesz się pracą z dziećmi jako terapeuta? Dołącz do nas i rozwijaj swoją pasję, pomagając dzieciom!
Wiedz, że twoje dziecko jest dla nas priorytetem. Oto nasze obietnice.
Każde dziecko jest inne, dlatego każdy plan terapii jest dopasowany indywidualnie, aby spełniać specyficzne potrzeby i cele rozwojowe Twojego dziecka
Wierzymy w transparentność i współpracę, dlatego oferujemy miesięczne spotkania, podczas których omawiamy postępy i plany na przyszłość.
Jesteśmy przekonani o skuteczności naszych metod. Jeśli po określonym czasie nie zauważysz oczekiwanych zmian, oferujemy dodatkową sesję konsultacyjną bez dodatkowych kosztów.
Zobacz częste pytania i odpowiedzi
Diagnoza ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule – 2nd Edition) jest narzędziem wykorzystywanym do oceny i diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) u osób w różnym wieku i o różnym poziomie rozwoju. Mogą z niej skorzystać zarówno małe dzieci, nastolatkowie, jak i osoby dorosłe, co czyni ją jednym z najskuteczniejszych i najbardziej wszechstronnych narzędzi diagnostycznych dostępnych na rynku.
ADOS-2 składa się z pięciu modułów, które są dostosowane do wieku, poziomu mowy i funkcjonowania społecznego osoby badanej. Dzięki tej elastyczności narzędzie to może być stosowane już od 12. miesiąca życia dziecka, a także u starszych dzieci, młodzieży i dorosłych, niezależnie od tego, czy mają rozwiniętą mowę, czy komunikują się w sposób niewerbalny.
W zależności od poziomu rozwoju i wieku, specjaliści wybierają odpowiedni moduł diagnostyczny. Moduł 1 jest przeznaczony dla dzieci, które nie posługują się mową lub używają jedynie pojedynczych słów. Moduł 2 jest odpowiedni dla dzieci, które potrafią budować proste zdania, ale ich rozwój językowy jest wciąż na wczesnym etapie. Moduł 3 obejmuje starsze dzieci i młodzież, które potrafią swobodnie porozumiewać się za pomocą mowy, ale w ich komunikacji można dostrzec trudności typowe dla osób ze spektrum autyzmu, takie jak ograniczone zainteresowania lub trudności w interakcjach społecznych. Moduł 4 jest przeznaczony dla młodzieży i dorosłych, którzy swobodnie posługują się językiem i są w stanie uczestniczyć w bardziej złożonych interakcjach społecznych. Dodatkowo, dla dzieci w wieku od 12 do 30 miesięcy stosuje się protokół "Toddler Module", który pozwala na wykrycie wczesnych oznak autyzmu u najmłodszych.
Wczesna diagnoza autyzmu pozwala na szybkie podjęcie działań terapeutycznych, które mogą znacząco poprawić jakość życia dziecka i jego rodziny. Im wcześniej zostaną zidentyfikowane specyficzne potrzeby rozwojowe dziecka, tym większa szansa na wprowadzenie odpowiednich metod wsparcia edukacyjnego, społecznego i emocjonalnego.
Dzieci z autyzmem rozwijają się inaczej niż ich rówieśnicy, a wczesne wykrycie nieprawidłowości w rozwoju komunikacji, interakcji społecznych czy zachowań sensorycznych umożliwia skierowanie dziecka na specjalistyczną terapię. Terapia behawioralna, integracja sensoryczna, trening umiejętności społecznych czy wsparcie logopedyczne przynoszą najlepsze rezultaty, gdy rozpoczynają się już na etapie przedszkolnym. Wczesna diagnoza autyzmu, którą przeprowadzamy w Kalejdoskopie Rozwoju pod Poznaniem, pozwala rodzicom lepiej zrozumieć, dlaczego dziecko zachowuje się w określony sposób, co znacząco redukuje stres związany z niepewnością. Ponadto, wcześniejsze rozpoznanie autyzmu daje możliwość dostosowania środowiska domowego i edukacyjnego do potrzeb dziecka, co zwiększa jego poczucie bezpieczeństwa i sprzyja rozwojowi kluczowych umiejętności. Wiele badań wykazuje, że dzieci z autyzmem, które otrzymały wczesną interwencję terapeutyczną, lepiej radzą sobie w nauce, lepiej funkcjonują społecznie i rzadziej wykazują trudne zachowania w dorosłym życiu.
Jako rodzic powinieneś zadbać o stworzenie spokojnej atmosfery, w której dziecko będzie czuło się bezpiecznie i komfortowo. W Kalejdoskopie Rozwoju rozumiemy, jak ważna jest każda diagnoza spektrum autyzmu, dlatego zalecamy, aby przed wizytą opowiedzieć dziecku, co będzie się działo i jakie aktywności będą podejmowane podczas badania ADOS-2. Spokojne wyjaśnienie kroków całego procesu pomoże zredukować niepokój i dostosować oczekiwania dziecka.
Dzień przed sesją badania ADOS-2, zadbaj o to, by dziecko było różnorodnie angażowane w aktywności, które zna i lubi, co pomoże mu zrelaksować się przed wyzwaniem czekającym w Kalejdoskopie Rozwoju. Odpowiednia ilość snu oraz zdrowy posiłek tuż przed badaniem również pozytywnie wpłyną na jego samopoczucie. Bezpośrednio przed wejściem na diagnozę autyzmu, zadbaj o pozytywne nastawienie.
Diagnoza spektrum autyzmu to proces złożony i wymagający zaangażowania wielu stron - przede wszystkim Twojego, jako rodzica. Kluczowe jest, abyś był aktywnym uczestnikiem podczas całego procesu, od badania ADOS-2, aż po terapię. To przecież Ty najlepiej znasz swoje dziecko, a Twoje obserwacje i spostrzeżenia są nieocenione dla specjalistów. W Kalejdoskopie Rozwoju stawiamy na partnerską współpracę z rodzicami, co pozwala lepiej zrozumieć potrzeby dziecka i dostosować formę terapii tak, aby była jak najbardziej efektywna. Współpraca z terapeutą otwiera nowe możliwości i daje szansę na realne postępy w rozwoju Twojego dziecka.
Podczas badania ADOS-2, Twoja obecność i wsparcie mogą pomóc w stworzeniu komfortowej atmosfery, która jest kluczowa dla uzyskania wiarygodnych wyników. Twoje zaangażowanie w procesie diagnozy spektrum autyzmu i terapii jest nieocenione, ponieważ wspólnie z terapeutą możesz skutecznie wspierać rozwój swojego dziecka, dbając o jego indywidualne potrzeby.
Nasi klienci na diagnozę ADOS-2 przyjeżdzają do nas z Poznania, Suchego Lasu, Obornik, Murowanej Gośliny, Szamotuł, Rokietnicy, Tarnowa Podgórnego.